تبلیغات
مطالب اینترنتی - مچاله شدن برای نجات زندگی؛ نقش نقاط شکست در حفظ جان سرنشینان خودروها چیست؟
 


مچاله شدن برای نجات زندگی؛ نقش نقاط شکست در حفظ جان سرنشینان خودروها چیست؟

خبرگزاری آریا – اگر تصاویر مربوط به تصادف اتومبیل های قدیمی را با تصاویر مربوط به تصادف اتومبیل های امروزی مقایسه کنیم، شاید در ابتدا به این نتیجه برسیم که مهندسین صنعت خودرو مسیری معکوس در پیش گرفته اند، زیرا شدت صدمات وارده به اتومبیل های قدیمی بسیار کمتر از مدل های روز بود.

در گذشته بدنه ای بسیار مستحکم که در برابر انواع برخوردها شکل اولیه خود را حفظ کند، یکی از اصول اولیه طراحی خودروها به شمار می رفت. این مساله اگر چه از تغییر شکل بدنه جلوگیری می کرد، اما ضربات وارده را به سرنشینان انتقال داده و در موارد شدید حتی می توانست منجر به مرگ آنها شود.

در میانه های قرن بیستم و در سال 1953 برای نخستین بار نقاط شکست (crumple zones) در خودروها طراحی شد. همانند اکثر تکنولوژی های موجود در صنعت خودرو، باز هم این مرسدس بنز بود که مسئولیت توسعه این تکنولوژی را بر عهده داشت.
در آن دوران یکی از مهندسین به نام بلا بارنی (Béla Barényi) برای مدت ها بر روی این تکنولوژی در حال تحقیق بود تا اینکه نتیجه تلاش های وی با مدل “Ponton” در سال 1953 به بار نشست.

چهار سال بعد و در 1967، مرسدس مدلی را به نام Heckflosse یا همان Fintail تولید کرد که نخستین خودروی جهان با نقاط شکست و سازه مستحکم در قسمت کابین بود و از صندوق عقبی تقریبا 50 درصد بزرگ تر از رقبا بهره می برد.

مروری بر قوانین فیزیکبرای توجیه لزوم طراحی نقاط شکست در خودروها دلایلی علمی وجود دارد. قانون اول نیوتن می گوید یک جسم متحرک با سرعت و جهتی یکسان به حرکت خود ادامه می دهد، مگر اینکه نیرویی غیر متوازن به آن وارد شود.
اگر خودرویی سرعتی در حدود 80 کیلومتر در ساعت داشته باشد، به معنای این است که سرنشینان داخل آن نیز با این سرعت در حال حرکت هستند. اگر این خودرو بصورت ناگهانی و با برخورد به یک دیوار مستحکم متوقف شود، بدن سرنشینان کماکان تمایل به حفظ حرکت با همان سرعت اولیه 80 کیلومتر در ساعت خواهد داشت؛ حال چنانچه بدن سرنشینان یک مرتبه سرعت اولیه خود را از دست دهد، اجزای داخلی آن هنوز به حرکت خود ادامه خواهند داد که این مساله می تواند صدمات شدیدی به دنبال داشته باشد.

قانون دیگری هم در فیزیک وجود دارد. نیوتن در قانون دوم خود می گوید نیرو برابر است با حاصلضرب جرم در شتاب؛ از سوی دیگر شتاب برابر است با نرخ تغییر سرعت در واحد زمان. با این حساب در شرایطی که در بالا توصیف کردیم، این به معنای آنست که نیروی وارده به خودرو و سرنشینان در صورت افزایش زمان مورد نیاز برای توقف، کاهش می یابد.
وظیفه نقاط شکست چیست؟نقاط شکست دقیقا مطابق با هر دو قانون یاد شده، عمل می کنند. این قسمت ها در جلو و عقب خودرو تعبیه شده و نقشی بسزا در جذب انرژی ضربات ناشی از برخوردها دارند. این امر از طریق تغییر شکل حاصل می شود، چیزی که در روزهای اولیه طراحی خودرو مغفول مانده بود.

در حالیکه قسمت جلو و عقب خودرو طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات تغییر شکل پیدا کنند، قسمت کابین از فولاد بسیار مقاوم ساخته شده و در مقابل تغییر شکل مقاومت فوق العاده زیادی از خود نشان می دهد.

در تصادفات، خودروهایی که دارای نقاط شکست هستند، زمان توقف کامل خودرو به دلیل جذب ضربه چند میلی ثانیه افزایش یافته و در نتیجه از نیروی وارده به سرنشینان کاسته می شود.
در خودروهای بسیار کوچک این مساله چطور است؟در اتومبیل های کوچک، فضای چندانی برای تعبیه نقاط شکست وجود ندارد. برای مثال خودروهای شهری اسمارت را در نظر بگیرید، در این نوع از اتومبیل ها سازندگان در کدام قسمت ها می توانند نقاط شکست تعبیه کنند؟

برای این کار مهندسین اسمارت از یک سازه انحصاری به اسم tridion safety cell استفاده می کنند. در این سازه قسمت های ویژه طولی و عرضی طراحی شده که در صورت برخورد، نیرو را در سطحی گسترده تر پخش می کنند.

برای مثال مدل اسمارت فورتو (fortwo) از سپرهای فلزی در جلو و عقب بهره می برد. این سپرها از طریق بازوهای لغزنده مخصوص بصورت طولی به سازه مذکور متصل هستند. در سرعت های پایین تر از 2 مایل (3.2 کیلومتر) برخوردها تاثیری در تغییر شکل سازه یا اجزای دیگر ندارند. در سرعت های نزدیک به 10 مایل (16 کیلومتر) بازوهای لغزنده طوری جابجا می شوند که از انتقال ضربه به سازه جلوگیری کنند.

در سرعت های بالاتر سازه ابداعی مهندسین اسمارت طوری عمل می کند که انرژی ضربه در کل بدنه پخش شده و از سرنشینان محافظت شود.
کانسپت پنینفارینا Nidoدر سال 2004 پنینفارینا از کانسپتی به نام Nido رونمایی کرد که در آن راهکاری نوین برای جایگزینی نقاط شکست معرفی شده بود. این کانسپت سه بخش اصلی داشت که عبارت بودند از: سازه، محفظه داخلی سورتمه مانند و جذب کننده ضربه.

چنانچه این خودروی مفهومی به صورت شاخ به شاخ با مانعی برخورد می کرد، قسمت اصلی تغییر شکل دهنده در جلوی شاسی که شامل دو بازوی فلزی و فوم های پلاستیکی بود، بخشی از انرژی را جذب می نمود. این اجزا همانند مخروطی های کوتاه طراحی شده بودند تا انرژی را در سرتاسر دیواره فلزی پخش کنند.

میزان انرژی باقیمانده نیز ار طریق حرکت محفظه داخلی سورتمه مانند به سمت جلو و عقب و در نتیجه فشرده شدن ضربه گیرهای موجود بین سازه و محفظه، جذب می شد. به دلیل جذب تدریجی انرژی، سرعت سرنشینان نیز به تدریج کاهش می یافت که این مساله از فشار ناگهانی یا پرت شدن آنها پیشگیری می کرد.

بهره گیری از ضربه گیر بین سازه مستحکم و محفظه سورتمه مانند باعث می شود که در برخوردهای احتمالی محفظه مذکور شتاب منفی کمتری نسبت به سازه داشته باشد.
جمع بندیبا بهبود پیوسته ایمنی فعال خودروها، نقش نقاط شکست در محافظت از سرنشینان تا حد زیادی از نگاه انظار عمومی به دور مانده، اما این به معنای آن نیست که آنها اهمیت کمی در ارتقای ایمنی وسایل نقلیه دارند.
درست است که نسبت به دوران اولیه، خودروسازان مختلف ایده استفاده از نقاط شکست را تا حد زیادی گسترش داده اند، اما در سوی مقابل موسسات و شرکت های ارزیابی کننده ایمنی خودروها مثل IIHS ،NHTSA و یورو انکپ تست های خود را بسیار سختگیرانه تر و دشوارتر از قبل کرده اند.

برای مثال ایمنی عابرین پیاده یکی از فاکتورهایی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته و قوانینی در این رابطه تصویب شده اند. طبق این قوانین کاپوت خودروها باید طول و ارتفاع مشخصی داشته و جلوپنجره نیز دارای زاویه معینی باشد.

خودروهای امروزی به دلیل بهره گیری از فلزات یا فیبر کربن تقویت شده در بخش کابین، بسیار ایمن تر از قبل شده اند. استفاده از نقاط شکست در جلو و عقب خودرو باعث شده که کمپانی های مختلف آزادی عمل بیشتری در طراحی و بکارگیری مواد متفاوت در محصولات خود داشته باشند.

در پایان بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که در برخورد یک اتومبیل قدیمی و یک اتومبیل مدرن، ممکن است با توجه به سرعت اولیه و نوع برخورد، بدنه اتومبیل مدرن تر آسیب بیشتری ببیند. این موضوع به دلیل وجود نقاط شکست در ساختار خودروهای روز کاملا قابل توجیه بوده و تعجبی ندارد.

شاید تصاویر مربوط به تصادف خودروهای قدیمی داخلی با نمونه های مدرن خارجی را که در برخی از خیابان ها و جاده های کشور رخ داده اند، دیده باشید. در برخی از این تصادف ها، مدل های خارجی متحمل صدمات بسیار بیشتری در قسمت جلو شده اند که این مساله به ساختار پیشرفته تر و تعبیه نقاط شکست در آنها مربوط می شود.

در مقابل همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، قسمت کابین اتومبیل های مدرن از مقاوم ترین مواد ساخته می شوند. به این ترتیب در تصادف های رخ داده، این دسته از خودروها بخش هایی از بدنه یا شاسی خود را فدا می کنند تا از سرنشینان محافظت نمایند.

با این حساب تغییر شکل و صدمه زیاد بدنه خودروهای امروزی در تصادفات را باید به حساب ایمنی بهتر و بهره گیری از دانش روز گذاشت.



لینک منبع

مطلب مچاله شدن برای نجات زندگی؛ نقش نقاط شکست در حفظ جان سرنشینان خودروها چیست؟ در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :مچاله شدن برای نجات زندگی؛ نقش نقاط شکست در حفظ جان سرنشینان خودروها چیست؟
http://mofidestan.ir/%d9%85%da%86%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%aa-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%d9%8a%d8%9b-%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%86%d9%82%d8%a7%d8%b7-%d8%b4%da%a9%d8%b3/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 29 مرداد 1398 03:34 ب.ظ
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.

Your site offered us with valuable info to work on. You've
done a formidable job and our whole community will be grateful
to you.
سه شنبه 29 مرداد 1398 03:25 ب.ظ
help write my thesis http://writethesistrgf.com/ - thesis writer help on thesis <a href="http://writethesistrgf.com/#">top thesis writing service</a> help write my thesis http://writethesistrgf.com/
سه شنبه 29 مرداد 1398 03:00 ب.ظ
Translating your idea in a product which is commercially viable requires a nothing but that.
Use this time to get tips on other (better) possible solutions, talk about manufacturing options, materials, and sourcing.
Flaunt it at eye level or hang it lower for quick usage of your bottles; wherever you display your wine
rack it is really an attention grabber.
سه شنبه 29 مرداد 1398 02:51 ب.ظ
Check the days about once your passport expires. Passport guidelines can vary between distinct nations.
Most nations around the world will not likely let you enter by having an terminated passport whether it is in just a
moment frame. These types of often cover anything from 3-6 weeks,
but in some instances may reach nine weeks or possibly a yr.
https://rambovlastbloodfull.net/
سه شنبه 29 مرداد 1398 12:09 ب.ظ
duloxetine 60 mg http://duloxetinecymbaltdfr.com/ - duloxetine dosage duloxetine hcl dr 60 mg cap <a href="http://duloxetinecymbaltdfr.com/#">side effects for duloxetine</a> side effects of cymbalta http://duloxetinecymbaltdfr.com/
سه شنبه 29 مرداد 1398 11:41 ق.ظ
prozac for cats http://prozacfluoxetinesq.com/ - fluoxetine interactions fluoxetine warnings <a href="http://prozacfluoxetinesq.com/#">prozac vs lexapro</a> fluoxetine prozac http://prozacfluoxetinesq.com/
سه شنبه 29 مرداد 1398 09:01 ق.ظ
Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
just curious if you get a lot of spam comments?
If so how do you stop it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me crazy so any assistance is very much appreciated.
سه شنبه 29 مرداد 1398 07:42 ق.ظ
Great article! That is the kind of information that should be shared across the net.
Disgrace on the search engines for no longer positioning
this submit upper! Come on over and discuss with my web site .
Thank you =)
سه شنبه 29 مرداد 1398 07:19 ق.ظ
I blog frequently and I genuinely appreciate your information. This article has really peaked my interest.
I'm going to take a note of your site and keep checking for
new information about once a week. I subscribed to your Feed
as well.
سه شنبه 29 مرداد 1398 05:40 ق.ظ
business business plan example http://writebusinessplanrcs.com/ - business plan items us business plan <a href="http://writebusinessplanrcs.com/#">business plan vs strategic plan</a> write your business plan http://writebusinessplanrcs.com/
سه شنبه 29 مرداد 1398 05:40 ق.ظ
I have to thank you for the efforts you have put in writing this blog.

I'm hoping to view the same high-grade content by
you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my very own website now ;)
سه شنبه 29 مرداد 1398 05:24 ق.ظ
thesis title help http://writethesistrgf.com/ - thesis writing help uk buy final thesis <a href="http://writethesistrgf.com/#">master thesis writing specialists</a> need help writing my thesis http://writethesistrgf.com/
سه شنبه 29 مرداد 1398 04:51 ق.ظ
Peculiar article, exactly what I was looking for.
سه شنبه 29 مرداد 1398 04:37 ق.ظ
What's up to every one, the contents present at this website
are actually awesome for people experience, well, keep up
the nice work fellows.
سه شنبه 29 مرداد 1398 03:08 ق.ظ
Greetings from Ohio! I'm bored to tears at work so I
decided to browse your website on my iphone during lunch break.
I really like the knowledge you present here
and can't wait to take a look when I get home.
I'm surprised at how fast your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, great site!
سه شنبه 29 مرداد 1398 03:05 ق.ظ
Hello, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I'm attempting to find things to enhance my site!I suppose its ok to use
some of your ideas!!
سه شنبه 29 مرداد 1398 03:02 ق.ظ
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?

I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
Any responses would be greatly appreciated.
سه شنبه 29 مرداد 1398 12:47 ق.ظ
Very soon this web site will be famous amid all blogging visitors, due to
it's fastidious articles
سه شنبه 29 مرداد 1398 12:28 ق.ظ
Thank you a bunch for sharing this with all of us you really realize what you are speaking about!

Bookmarked. Please additionally seek advice from my web site =).
We may have a link trade contract among us
دوشنبه 28 مرداد 1398 11:02 ب.ظ
Some really interesting info, well written and broadly speaking user genial.
دوشنبه 28 مرداد 1398 10:13 ب.ظ
coumadin generic name http://warfarincoumadinsg.com/ - coumadin generic name warfarin moa <a href="http://warfarincoumadinsg.com/#">foods to avoid on coumadin</a> eliquis vs warfarin http://warfarincoumadinsg.com/
دوشنبه 28 مرداد 1398 08:40 ب.ظ
Because the admin of this site is working, no uncertainty very rapidly
it will be well-known, due to its quality contents.
دوشنبه 28 مرداد 1398 08:39 ب.ظ
I got this web site from my friend who informed
me on the topic of this website and at the moment this time I am visiting this web site and reading
very informative content at this place.
دوشنبه 28 مرداد 1398 08:29 ب.ظ
zestoretic side effects http://zestoreticlisinopriluj.com/ - lisinopril mechanism of action prinzide zestoretic <a href="http://zestoreticlisinopriluj.com/#">zestoretic 20 12.5 mg</a> zestoretic drug http://zestoreticlisinopriluj.com/
دوشنبه 28 مرداد 1398 08:01 ب.ظ
Its like you read my mind! You appear to know so much about this,
like you wrote the book in it or something. I think that you
could do with a few pics to drive the message home a little bit, but other
than that, this is magnificent blog. An excellent read.
I will definitely be back.
دوشنبه 28 مرداد 1398 07:53 ب.ظ
This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I've joined your feed and look forward to seeking more of
your wonderful post. Also, I've shared your web site
in my social networks!
دوشنبه 28 مرداد 1398 07:25 ب.ظ
Right away I am ready to do my breakfast, afterward
having my breakfast coming yet again to read
more news.
دوشنبه 28 مرداد 1398 07:10 ب.ظ
You can leverage on these next five tips to running neck to neck
using your competitors in the least possible time. Use this time and energy to get ideas on other (better) possible
solutions, talk about manufacturing options,
materials, and sourcing. So do yourself a favor - discover a good course that
lets you learn 3D rendering, software from Adobe's Creative Suite, and communication skills.
دوشنبه 28 مرداد 1398 06:55 ب.ظ
I really like your blog.. very nice colors & theme.

Did you design this website yourself or did you hire someone to do
it for you? Plz answer back as I'm looking to design my own blog and would like to find out where u got this
from. thanks a lot
دوشنبه 28 مرداد 1398 06:55 ب.ظ
what is lisinopril used for http://zestoreticlisinopriluj.com/ - lisinopril/hctz lisinopril overdose <a href="http://zestoreticlisinopriluj.com/#">zestoretic drug</a> lisinopril dosage http://zestoreticlisinopriluj.com/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
مطالب اینترنتی
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :